Zrušený či zmeškaný let?
Zajděte si na večeři, do
sauny či se projeďte po městě taxíkem. Jakákoliv letecká společnost Vás v případě zpoždění či zrušení letu musí pozvat. Na co máte doopravdy nárok, kdy dostanete také kompenzaci
neboli odškodnění, a jak moc můžete na účet aerolinek utrácet?
Dozvíte se v článku.
![]() |
Mnete si ruce na kompenzaci? Ne za špatného počasí. |
Vánoce roku 2019 jsme strávili opět v zahraničí, bez dárků, stromečku a rodiny. Tentokrát to bylo o něco tradičnější než loni v Indii. Doma jsme sice nezůstali, ale pokud bychom i Evropskou Unii považovali za svou, přesunuli jsme se domovinou jen trochu jižněji. Připravila jsem bramborový salát, vegetariánské řízky, koupila Jiříkovi dárek, a dokonce i napekla cukroví. Vánoce jsme strávili v nejmenším státě EU, na ostrově Malta. Praktického průvodce Maltou jsem sepsala na cestolet, kam ostatně občas píšu rady a tipy, které by se mohly hodit Vám, kterým se fotografie a příběhy z cest Kika´s traveling zalíbí.
https://www.cestolet.cz/cestopis/vanoce-na-malte/
Tentokrát nechci povídat ani tak o zážitcích z Malty, o památkách, o tom, jak jsme se učili fotografovat nebo o tom, jak jsme bydleli dva týdny s taliány. Tentokrát se přesunu až na samý závěr našeho dobrodružství – k odletu. Nebyla to obyčejná zpáteční cesta, ale dvoudenní dobrodružství, o kterém bychom si rádi někde přečetli, když jsme nevěděli co a jak, a brouzdali po internetu se zoufalstvím v očích.
Odbavení
Na letišti ve Valettě proběhlo vše bez problémů. Při letu bez
zavazadla stačí dorazit na letiště asi hodinku předem, stažený
palubní lístek v telefonu pípnout u vstupní brány, ukázat pas a
projít kontrolou. Bez dlouhého čekání jsme nasedli do letadla
směrem Eidhoven. Proč letíme do Nizozemska, ptáte se? Letenky od
Ryanair byly takto nejlevnější a málokdy se povede vychytat přímý
let. Ihned po přistání v Nizozemsku však navazoval další let na
Prahu, za pár korun. Nic ekologického, ale jednou za čas, co se dá
dělat.
Před přistáním se rozsvítila kontrola ,,připoutejte se´´
.Všichni jsme se připravovali na přistání. Klesali jsme, ale
stále jsem neviděla nic, než mraky. Opět se letadlo začalo
zvedat, a z reproduktorů nad našimi hlavami se ozvalo : ,,V
Eidhovenu bohužel není možné přistát, je mlha, chvíli budeme
kroužit nad letištěm. ´´ Nevím, jak dlouho trvá, než opadne
mlha, ale nijak mě to neznepokojilo. Dále jsem pracovala na článku
z Malty a dělala pořádek v účetnictví, když jsme se po půl
hodině dozvěděli, že mlha neopadla. ,,Přistaneme na letišti v
Kolíně,´´ ohlásila letuška a my jsme nevěděli, co s námi
bude.
Po přistání jsme byli personálem informování, že na letišti v
Eidhoven nebylo možné přistát a přijede pro nás náhradní
autobus, který nás dopraví do 170 km vzdáleného cílové
destinace. Stále je šance, že letadlo na Prahu stihneme, říkám
si v duchu. S Jirkou si zatím píšeme SMS. V Ryanair spojích
sedíme vždy odděleně, protože se za sedadla vedle sebe platí
příplatek. Nojo, lowcost. Letištní personál sice otevřel dveře
letadla, neměl však ani schůdky, ani tunel a ani autobus, kterým
by nás dopravil do letištní haly. Zůstali jsme tedy sedět v
letadle další hodinu a půl, než se místní vzpamatovali z našeho
nečekaného přistání.
![]() |
letecká společnost Ryanair |
V kolínské letištní hale nastal zmatek. Asijští turisté neměli
ani ponětí, kde je Kolín a že se právě nacházejí v Německu,
ne v Nizozemsku, kam původně mířili. Autobus, který nás měl
přepravit dále, nebyl nikde k nalezení, a tak jsme si vytipovali
vzhledově několik skupinek z našeho letu, koupili si čaj a
čekali, až se někam naše skupinky začnou přemisťovat.
,,Huráá,´´ autobus je tady. Seznamujeme se s dalšími Čechy z
Brna, které sleduji už od přistání. Jeden je hodně akční, a
stále se ptá personálu, co bude, jak bude, kdy bude.. ale ti
samozřejmě nic neví. Ten druhý bude takový pohodář, a ačkoliv
také letí do Prahy a má jít zítra do práce, asi moc neřeší.
Po sto kilometrech autobus zastavuje na dálnici. Řidič vybíhá
ven. Po chvíli znovu jedeme. Žertem nadhazuji ,,Se rozbil autobus
ne?´´ Řidič znovu staví. Vybíhá ven. Kouká na kolo a mne si
bradu. Za chvíli za námi zastavuje druhý autobus a vyvěšuje
oranžový trojúhelník. ,,To snad ne, on se vážně rozbil,´´
smějeme se ze zoufalství a je nám jasné, že let na Prahu
nestihneme.
Během půl hodiny přijíždí náhradní autobus a již potřetí
přesedáme na spoj do Eidhoven. Mezitím se venku stmívá. Náš
let na Prahu by již měl být odbaven. Na internetu se však
dozvídáme pozitivní zprávu. Všechny dnešní lety byly zpožděné
či zrušené, a tak možná budeme mít štěstí a domů se přeci
jen dostaneme.
Ryanair, Praha – LET ZRUŠEN.
![]() |
mlha na letišti |
,,Do háje, co teď?´´ ptáme se kluků. Oni si koupili letenky na další spoj, v 18 hodin. No, ten bychom stihnout mohli, pokud se autobus nerozbije podruhé. Nechceme si však zatím nic kupovat, ale počkat na vyjádření letecké společnosti. Těžko říct, zda by nám dopravu vlastního výběru proplatila.
,,Ha, haha. ´´
Nikdo nám nic neřekl, neporadil, ani neukázal. A tak si asi
dovedete představit zmatek na letišti. Všude posedávali nebo
postávali lidé, tabule s odlety hlásily několikahodinové
zpoždění či úplné zrušení letu. Nakonec i další let, v 18
hod, byl zrušen. Nemáme tušení, zda máme čekat na další spoj,
jít se někam ubytovat či co. Na internetu se snažíme dohledat
nějaké informace. Přišel nám email: ,,Váš let byl zrušen,
vyberte si náhradu (peníze) a nebo zarezervujte následující
let.´´
Co se týká náhradních letů, spolupracuje Ryanair pouze se stejně levnými společnostmi, a tak další let byl až v pátek, za dva dny. Peníze nám byly také k ničemu, za 50 eur se dnes oba dva domů nedostaneme, i autobus stojí minimálně 120 euro na osobu. Stojíme frontu na informace. Let byl zrušený a nic víc se nedozvíme. Proplatila by nám letecká společnost i jinou dopravu? Nemůžeme tu čekat dva dny, rozčilujeme se.
Co se týká náhradních letů, spolupracuje Ryanair pouze se stejně levnými společnostmi, a tak další let byl až v pátek, za dva dny. Peníze nám byly také k ničemu, za 50 eur se dnes oba dva domů nedostaneme, i autobus stojí minimálně 120 euro na osobu. Stojíme frontu na informace. Let byl zrušený a nic víc se nedozvíme. Proplatila by nám letecká společnost i jinou dopravu? Nemůžeme tu čekat dva dny, rozčilujeme se.
Na internetu znovu hledáme, na co máme nárok. Dostaneme
kompenzaci? Proplatí nám hotel? Můžeme si koupit lístky na
autobus a dostaneme je zaplacené? Jak je to s náhradní dopravou?
Tolik otázek a žádný pořádný článek.
Na kompenzaci za zpoždění či zrušení letu nemáme nárok.
Kompenzace se vztahuje pouze na situace, kdy je vinna letecká
společnost. Počasí však Ryanair ovlivnit nemohl, a tudíž
nedostaneme nic. Kompenzace se navíc řeší až zpětně a pokud se
jí nechcete zaobírat, jsou společnosti, kterým nahlásíte
zpoždění či zrušení letu a oni s malou provizí dostanou
kompenzaci z letecké společnosti za Vás. O to nám ale momentálně
nejde. My chceme vědět, co máme dělat teď. Na něco totiž nárok
máme.
![]() |
hotelový pokoj, Park Plaza, cena 100 euro / noc |
Pokud byl let zpožděn nebo zrušen, ať už z jakéhokoliv důvodu, tak máme nárok na náhradní dopravu zdarma. V mobilní aplikaci nám to sice ukazovalo nejbližší let v pátek, s jinou společností, ale na info-desku nám paní vytiskla letenky na zítřejší ráno, se společností Ryanair (pravděpodobně náhradní let za dnešní zrušený, který nebyl na internetu k nalezení.) Také nás informovala o dalším postupu.
Máme nárok na ubytování – max. 70 euro na noc / osoba
Máme nárok na stravu – max. 20 euro za večeři / osoba a 10 euro
za snídani / osoba
Máme nárok na dopravu z/na letiště – bus / vlak / ale i taxi
![]() |
večeře v restauraci, 40 euro |
Měli jsme více štěstí než další stovky lidí, které stály ve frontě za námi a dožadovaly se stejných informací, a tak jsme zatím taxíkem dojeli na hotel, do dvoulůžkového pokoje na sto euro, povečeřeli v indické restauraci za čtyřicet euro a vychutnávali si televizi, která nás zdravila našimi jmény. V hotelu byla dokonce k dispozici sauna, bazén či klavír v lobby baru. Nádhera. V takovém hotelu bydlím poprvé. Za jeden večer v Eidhovenu jsme tedy v přepočtu utratili víc než 5000 Kč, což je asi týdenní rozpočet dovolené na Maltě.
Naštěstí jsme si schovali všechny účty, po návratu domů je
přiložili k vyplněnému formuláři od z webových stránek
Ryanair a vyčkávali. Byl to sice boj, na pár dní. Avšak letecká
společnost nám během tří týdnů všechny utracené prostředky
vrátila.
Komentáře
Okomentovat