Stopem do Jugošky
V létě 2018 jsme se zúčastnili populárního závodu cestovatelů začátečníků. Měli jsme během deseti dní, se sto eury v kapse, procestovat co největší část Evropy, plnit u toho bláznivé výzvy, poznávat nové lidi a také sami sebe. Sledovaní GPS přístrojem jsme se vydali do rakouských Alp, přes Slovinsko až do daleké Bosny, odkud jsme se vraceli přes Srbsko a Maďarsko domů.
![]() |
Už jste někdy stopli celou kapelu? |
V pátek 3.8 jsme se probudili v Praze na Náplavce, na lodi tajemství.
Ostatní cestovatelé spali poskládaní po celé lodi a i přesto, že jsme šli spát
mezi posledními, zbylo na nás místo v posteli. Spacáky byly krásně
vyhřáté, do oken kajuty už svítilo sluníčko a během několik hodin by měl
odstartovat Lowcostrace, na který jsme se těšili několik dlouhých měsíců. Vše
začalo v únoru, kdy jsme se rozhodli na Lowcostrace přihlásit společně,
ačkoliv jsme ani nevěděli, jak dlouho spolu vůbec budeme chodit. Natáčeli jsme
několik videí, ze kterých jsme stvořili promovideo a dalších několik měsíců
čekali na jeho zveřejnění. Naši přátelé a rodina poté hlasovali a vybírali
nejlepší týmy, které závod budou reprezentovat v kategorii Racepackers.
Pomocí internetového hlasování jsme skončili na třetím místě a umožnilo nám to,
spolu s dalšími sedmnácti týmy, navštívit Slávkovo kemp v Plzni, kde
jsme během víkendu plnili výzvy, hráli hry, seznamovali se s pořadateli
závodu a jeho hlavní myšlenkou. Během čtyř hodin jsme splnili čtrnáct výzev a
ukázalo nám to, že se nemusíme ničeho bát, že během 10ti denní cesty rozhodně
zmákneme vše, co nám přijde pod ruce. Asi si to myslel i Miky a ostatní,
protože nás do Racepackerů vybrali.
Včera
jsme byli u Jirky doma a balili si nejúsporněji vše, co bychom mohli
potřebovat. Rozhodli jsme se vzít jen jednu krosnu, 10,5 kg pro dva lidi.
Krosna je lehká proto, že nebereme žádné zásoby. Pro každého jeden zimní a
jeden letní out-fit, pláštěnku, spacák, ručník a plavky. Vše ostatní seženeme
po cestě, pokud budeme něco vůbec potřebovat. Jiřík
se probouzí, utrácíme poslední peníze za snídani a do batohu přihazujeme GPS,
která bude po dobu našeho cestování sledovat polohu.
Na
ceduli píšeme nápis Alpy. Stopovat v centru Prahy, to bude pěkně náročné, pomyslím
si, zatímco hledáme nějakou větší silnici v okolí Karlova náměstí. Třetí
auto jsou policajti. „Achjo, stahuje okénko, to nám asi jde vynadat,” pomyslím
si. Myslela jsem si to špatně, policajti nás nabírají do auta a odváží někam
k dálnici. Avšak, to by nebyli policajti, aby něco nezpackali, takže nás
odvezli na úplně jinou dálnici, než jsme chtěli. Přesouváme se tak načerno
metrem na Zličín, kde stopujeme na Plzeň. Spolu s námi stopuje kolem
metropole další vlna lowcosťáků. Nakonec jsme chytli pána, který nás odvezl za
Plzeň a ještě jsme během cesty na benzínce nabrali Happy team, které jsme
alespoň kousek popovezli na lepší stopovací místo. Ve třetím stopnutém autě
byla mladá, čerstvě vdaná učitelka, která má také ráda cestování. Odvezla nás
na hranice s Německem. Na hranicích Jirka chytá auto ještě dřív, než se
vrátím se záchodu. Dva chlapíci, kteří jedou někam za Mnichov, střílet
z luku. Jedeme s nimi až na benzínku před Mnichov, kde vyndáváme
svačinu.
Plníme první výzvu –
stopni si luxusní auto. Jedeme cca 100km porsche Cayenne S, které jsme stopli
během několika vteřin – jednoduše jsme se pána zeptali, jestli by nás přibral
na cestu s sebou. Byl to zajímavý šéf firmy, které vyrábí sladkosti (Trolli).
Už
jsme v Alpách. Na benzínce vybíráme peníze na Zipline – 55 EUR, a snažíme
se dostat k prvnímu checkpointu – Krimml vodopád. Stopli jsme si Itala,
který se vrací zpět domů. Jé, do Itálie bychom mohli jet, někam k Milánu,
avšak – máme své plány, musíme plnit checkpointy a výzvy, abychom měli nějaké
body, né se jenom tak zajet podívat třeba do Milána. :-D Pán nás odvezl do
vesnice Wiesling. Vystupujeme z auta a je 20.30. Denní výzva zní –
uspořádej párty s místními. Vytahujeme z batohu lahev Metaxy a
snažíme se v malé horské vesničce najít někoho, kdo by měl chuť na párty.
Zvoníme na první dům – paní nepije a manžel není doma. Jdeme dál, na zahradě
sedí několik lidí, asi celá rodina, zveme se tak dál a nabízíme panáka,
vysvětlujeme, kdo jsme a co děláme. Paní Margit a mladík Roman si s námi
připíjí. Vysvětlujeme, jak a proč cestujeme a oni nás zvou dál. Paní Margit nám
dává večeři – pečivo, salám, sýr, máslo, pivo a mangový likér, dokonce i
kremrole, které si cpu do batohu, protože už v břiše nemám místo. Na
zahradě seděla ještě jejich neteř Shannin a babička, které bylo asi 95, a i přesto nás
hezky přivítala. Najedli jsme se, popili, nahráli report do aplikace a rozhodli
se ještě takhle večer pokračovat ve stopování dál. Margit nám nabízí nějakou
pomoc, nebo přespání. Přespání odmítáme, protože chceme dojet na Krimml. Autem
nás tedy odváží na nejbližší frekventovanou benzínku, dává nám lahev domácího
šnapsu a my během pár vteřin chytáme další stop. Švýcar, původem z Ruska,
který jede lyžovat někam do Rakouských Alp nás odváží do vesnice Zell am Ziller.
V kufru měl basu piv a tak nám dvě dal. A jéje, odmítat něco, co vám lidé
dají, se nemá, a tak začínám zase pomalu pít alkohol…
Ve vesnici stopujeme asi další
dvě hodiny, občas nám někdo zastaví, ale daleko nejede.. max. 20 km. Je lepší
zůstat v civilizaci a přespat do rána, než skončit o půlnoci někde na
silnici, kde se nedá přespat. Okolo půlnoci to tedy vzdáváme a jdeme hledat
místo na spaní. Vydáváme se směrem za vesnici, do lesa. Hledám nějaké pěkné
stromy, za které bychom přivázali hamaku. A hle, v dálce vidím světýlko.
Pomaličku se šourám tím směrem, a kdyby na mě někdo promluvil, tak si asi káknu
do bot, ale v budově nikdo není. Je to nějaká kavárna, která je
v noci zavřená, z boku jsou záchody a asi tam někdo zapomněl zhasnout
a zamknout, protože, kdo by přece v noci chodil do lesa do kavárny, hm? A
tak hned první noc máme teplou vodu, elektřinu, toaletní papír a ustlali jsme
si na verandě. Budíka nařídíme na pátou.
Druhý den jsme samozřejmě
zaspali. Když má na starost budík Jirka, tak zaspíme vždy. Jiříkovo budík je
totiž tak potichoučku, že ho já, se svojí hluchotou vůbec neslyším, a on,
protože je Koala (pořád spí a moc rád), tak jej zamáčkne a spinká dál. I přesto
jsme první auto odchytli kolem osmé ranní. Sympatický starší pár jel na vandr,
a tak nás vyhodili na křižovatce, ze které to bylo pouhých 10km na vodopád.
Bylo by to super, kdyby k nim nevedla placená silnice Alpenstraße, jejíž
průjezd stojí asi 11 EUR. Kdokoliv projel, měl buď plné auto, anebo zahýbal
doleva. Na silnici jsme stopovali asi 2-3 hodiny. Kolem chodily kravičky,
projížděli cyklisti i motorkáři, a tak jsme všem mávali. Zachránil nás až
dědeček amerického looku, který v mládí procestoval snad celý svět.
Vyprávěl nám o Indii, Nepálu a všem možném. V mapě nám ukázal, kudy potom
pokračovat na Slovinsko a zavezl nás až k vodopádu, ve kterém jsme se
kolem poledne vykoupali. (Koupali jsme se pouze v mlze z vodopádů,
protože proud vody byl tak silný, že jít blíž se nedalo). Voda byla i tak
pekelně studená. Dojedli jsme zásob z domova, to znamená pytlík ořechů,
dvě proteinové tyčinky a sýr. Seznámili jsme se s kluky z dalšího
týmu (Ještě ne), a pokračovali jsme ve stopování směrem na Slovinsko.
Na ceduli
jsme napsali Villach. Hned na konci vesnice jsme stopli dodávku dělníků (17-30
let), díky kterým jsme se naučili další stopařovo pravidlo – kromě pravidla:
Nikdy nedávej jako první do auta krosnu, protože by ti mohli odjet, platí i:
Nikdy nedávej do auta jako první svojí holku, protože by ti mohli odjet. :D
Kluci si samozřejmě udělali z Jirky jenom srandu a nechali ho nastoupit
taky, ale strach jsem chvíli měla. Ve vesnici, do které nás odvezli, přecházíme
k větší a frekventovanější silnici. Cestou bychom rádi splnili nějakou
výzvu, a tak se ptáme lidí, kteří pokládají zámkovou dlažbu, jestli nechtějí
pomoct. Nechtějí. Ok. Stopneme další auto a vezeme se na benzínku. Jsme stále
v Alpách. Rádi bychom se dostali někam blíž ke Slovinsku. Než se Jirka
vrátil z WC, všimli si mě dva pánové a prohlíželi si ceduli. „Jedete na
Villach?” ptám se jen tak ze srandy. He, oni tam fakt jedou a dokonce jedou až
do Itálie k moři, a tak volám na Jirku, že máme stopa. Nabízí nám pivo,
jägra, klimatizaci i dobití telefonů. Skvělý. Také je načase plnit nějaké
výzvy, a tak jim říkáme o tom, co vlastně máme dělat a jak. Zajímá je, jaké
výzvy tam máme, a chtějí nám s něčím pomoct. Řidič mi nabízí, abych šla
šoférovat. No, z piva jsem zatím měla jenom tři loky, to je tak akorát na
to, abych sebrala odvahu. Sedám za volant, chci řídit jenom kousek /video a
fotky/ a auto vrátím. Řidič mě však nechává a dostáváme se až k alpským
serpentinám, kde cítím problém. Nevím, jestli se do zatáčky plyn přidává anebo
ubírá, jestli před nebo za. Jsem z toho nervózní a potím se a kola úplně
pískají. Jednou mi to chcíplo a bojím se, že až mi to chcípne v kopci, tak
už se nerozjedu. Přidala jsem tolik plynu, že jsem vlítla na obrubník.
Panebože. Na dalších odstavňáku stavíme a kontrolujeme stav auta. Naštěstí se
nic nestalo. Už řídit nechci. Vracím auto a sedám si dozadu. Huuu. Výzva jenom
za 200 bodů? Chci tak 2000.
Chlapíci (jeden Slovák a druhý Maďar) nás nechávají v italském městě
Amaro, na jednom velkém kruháči. My potřebujeme směrem na východ a oni jedou na
jih. Jdeme na benzínku na záchod, a protože jsme hladoví a už nemáme žádné zásoby,
zkusíme si poprvé sehnat jídlo. Jirka se seznamuje s obsluhující babčou a
snaží se jí italsky (se slovníkem) vysvětlit, jestli by mohl umýt nádobí, aby
dostal nějaké jídlo zdarma. Babča po něm žádnou práci nechce, vyfotí se
s ním, poslechne si náš příběh a udělá nám dva toasty se šunkou a sýrem, a
na cestu dostáváme ještě nějaký karbanátek (název jsem zapomněla, ale začínalo
to na P). Stopli jsme si mladou Italku, která poprvé ve svém životě vzala
stopaře. Viděla naší krosnu a přimělo jí to zastavit. Má ráda cestování a
lezení, stejně jako já. Jede za kamarádem do Sella Nevea, odkud zítra brzy
vyráží na skály a do hor. Motivujeme jí k tomu, aby stopovala a cestovala,
vyprávíme zážitky a ukazujeme, že to není nebezpečné. Od druhého checkpointu jsme
díky ní asi 30 km. Vidíme létat helikoptéru přes obrovskou horu, přes kterou se
potřebujeme dostat a tak se pokoušíme ji stopnout. Pán nás tam ale nechce
pustit. Nerada někoho přemlouvám a vnucuju se, a tak chápavě odcházíme.
Stopujeme dál směrem na Bovec, před devátou v lese na pařeze vypisujeme
report a zapovídáme se s českým cyklistou Jirkou, který jede nějaký závod
na kolech – z Bruselu až do Řecka. Má po cestě 4 checkpointy a jezdí
strašně moc kilometrů na kole denně. Hustý. Ptal se nás, jestli nemáme mapu.
Neměli jsme. Jirka našel cestu a jel přes horu dál, my jsme si stopli během
chviličky dvě Němky, které jedou na dovolenou. Povídali jsme si kupodivu
anglicky a odvezli nás až do Bovce. V Bovci potkáváme další lowcosťáky,
kteří přijeli splnit druhý checkpoint. Chvíli si povídáme s holkami
z Moravy a potom jdeme hledat nějakou sprchu. Ptáme se ve stánku
s jídlem, a před hotelem narážíme na stopaře ze severu (už si nevzpomínám,
z jaké země byli, ale možná Švédsko nebo Estonsko, už nevím). Povídáme si
s nimi o tom, kam jedou, jak dlouho jsou na cestě a nabízíme panáka
metaxy. Zajímá je téma lowcostrace a dělí se s námi o jídlo, které mají,
výměnou za metaxu.
V nedalekém kempu by nás
vysprchovat zdarma nechali, ale až zítra dopoledne… A tak jdeme do centra. V centru
se připravuje nějaký koncert. Doplňujeme vodu, dojídáme karbanátky
z benzínky a tyčinky od seveřanů a přemýšlíme, kde budeme spát. Pódium
nabízí možnost splnění další výzvy – Zapař s kapelou na podiu. Jako první
začínáme tančit, tleskat a skandovat místní zpěvačce a po pár písních se
k nám přidávají známé tváře, holky z týmu LÁSKY a Slováci z týmu
Ride-y jsou také v Bovci. Sjeli sice Zipline už dnes odpoledne, ale
zůstávají tady přes noc. Paříme společně a snažíme se dostat na podium, bohužel
to nevyšlo, během koncertu nás na podium nepustili a když skončil, kapela se
nenechala přemluvit dlouhým skandováním – „Ještě jednu, ještě jednu” asi od 8mi
lidí. Pořadatelé uklidili aparaturu. Výzvu jsme sice nesplnili, ale našli jsme
si místo ke spaní. Holky se seznámili s partou Slováků, kteří mají
pronajatý celý dům a nechají nám horní patro. Je nás 6 a postele jsou 4. Kromě
Dee jsme se všichni zmáčkli a vešli na postele ještě s jedním Slovákem.
Dee ležela chudák na zemi, asi se nechtěla tulit. Ještě před tím, než jsme šli
spát, jsme plnili výzvu – válej sudy s alespoň šesti lidmi a zpívej u toho
českou písničku. Před hospodou jsme sebrali partu cizinců, naučili jsme je
zpívat Pec nám spadla a váleli jsme
sudy po silnici. Ještě, že jsme se měli kde vysprchovat, protože jsme byli od
asfaltu úplně černý. Holky šly psát report okolo půlnoci a my jsme si
v kuchyni povídali s kluky. Jeden víno vyrábí a druhý prodává, to je
ale hezká práce.. a my ho pijeme :D. Spát jsme šli okolo jedné a vstávali jsme
asi v půl 7, abychom ráno v 8 vyrazili džípem na kopec, sjet nejdelší
Zipline v Evropě.
Třetí den – v půl osmé vyrážíme z bytu, kde jsme posnídali kus uheráku, sýr a coca colu. A to vše, zdarma. Na cestu jsme ještě dostali broskev, papriku a rajče. Schovávám to na horší časy a utrácíme své první peníze za Zipline. Dostáváme sedák, helmu a rukavice a vyrážíme auty na dvacetiminutovou cestu terénem. V autě se seznamujeme s dalšími Čechy, kteří si přijeli užít adrenalinový víkend. Nejprve nás čeká instruktáž a Jiřík odvážně jako první sjíždí dráhu. Nejprve jsem měla trochu strach, jako vždy, když se do něčeho takového pouštím, ale nakonec to bylo úplně skvělé. Jednou jsme jeli společně a asi čtyřikrát zvlášť. Užili jsme si to. Na Zipline byl další Lowcost tým a to holky z Plzně (Joypackers), se kterými jsme se dali do řeči, poté, co nás vyfotily. Měli jsme úplně skvělou náladu a byli namotivováni splnit co nejvíce výzev a přesunout se za hranice, do Chorvatska. Denní výzvou byl Oldtimes – nepoužívat internet, online mapy, online překladač apod.. zkrátka tak, jako za starých časů, a protože jsme chtěli 1000 bodů, tak jsme telefon používali pouze na fotky a videa.
Vysvlékáme se ze sedáku, vracíme helmu a od Češky ze Zipline dostáváme jablko. Chystáme se sehnat ještě nějaké jídlo, buskovat a plnit nějaké výzvy, ještě než odjedeme dál. Máme našlápnuto na splnění dvou výzev, holky jsme přemluvili, aby skončili padákem, protože jsme to sami v červenci zkoušeli. Dvě výzvy v jednom – přemluv někoho, aby za tebe splnil výzvu a adrenalinový sport. Áha. V tom nám holky z Joypackerů, které se na denní výzvy vykašlaly, řekly, co se stalo. Podávají nám telefon, kde Lowcostrace stránka oznamuje úmrtí jedné členky. Ani jeden jí neznáme, googlíme, co se stalo, a přemýšlíme, co budeme dělat. Chvíli nám trvá, než zpracujeme, co se vlastně děje. Tragicky zemřela Iva H., jsme v šoku.
(Pro mojí babičku – Babi, busker, je pouliční umělec, který se tím hraním na ulici živí.)
Začal foukat silný vítr a blýsklo se, poprchává. Rychle balíme věci, navlékáme krosnu do šprcky a lovíme pláštěnky. Pod stříškou před pizzerií se schováváme. Prší jenom krátce. Po hodině stopování nám zastavil mladý Ital, 24, Sebastiano. Odváží nás pár kilometrů za město, na benzínku. Benzínka je slovinská, i přesto, že jsme ještě před pěti minutami byli v Itálii. No, tyhle hranice, kolem města Trieste, nám byl čert dlužnej. Brzy pochopíte proč.
Stopli jsme si obytňák plný Italů. Obytňák pro 5, jede jich tam 7 a tak nabrali ještě dva stopaře. Jedou do Srbska na Guču, kde je festival trumpet. Popíjíme s nimi pivo, na které nás pozvali a posloucháme balkánskou hudbu. V autě je jedna holka Pauline, a dalších 6 kluků. Jeden z nich pochází z Rakouska a jmenuje se Fabio, zbytek jsou Italové z různých koutů Itálie a Marco, který hraje na violu, je ze Sicílie. Kluci během cesty hrají na klarinet, tubu, violu, kytaru, tamburínu, a postupně ze všech skříněk vyndávají další a další hudební nástroje. I přesto, že jsme obrovský přeplněný karavan, hrající živou muziku na všechny strany, skrz hraniční kontrolu do Srbska jsme prošli. Vzhledem k tomu, že jedeme rychlostní 60km/h, tak do Bělehradu dnes asi nedojedeme. Nám to ale vůbec nevadí, je s nimi sranda.
Do centra se dostáváme i tak, hodný pán, který jede do nemocnice s bolavým okem, nám zastavuje po chvíli. Hned jsem od něj dostala broskev, kterou chtěl pravděpodobně sám sníst, a nenechal se odbýt. Pracoval jako číšník v nějaké restauraci na druhé straně města a odváží nás přímo do centra. Na telefonu nám ukazoval fotky svojí rodiny. Asi se to V Srbsku tak dělá, že si lidé ukazují fotky rodiny, protože i na předešlém stopu jsme si prohlíželi – dokonce papírové – fotky dětí.
Sháníme jídlo.
Od pána prodávajícího ovoce a zeleninu jsme dostali bednu plnou banánů. Sedíme
na schodech v centru, scházíme se s dalšími týmy, a probíráme naše
možnosti. První reakcí je – odstoupit? Ježiši marja, to ani náhodou. Vždyť to
byla nějaká nešťastná náhoda, to přece neznamená, že je celý LCR nebezpečný.
Nevzdáme to, a prostě jedeme dál.
Odpoledne jsme
už neměli chuť plnit výzvy, ale na další stop jsme šli. Dojeli jsme na
benzínku, ze které jsme chtěli pokračovat k moři. Na ceduli jsme si
napsali SEA a odchytli skvělého Slováka, profesionálního buskera, který měl
sice mrňavé auto, ale stálo to za to, protože si s námi udělal výlet a
odvezl nás až do Trieste k moři. Na pláži jsme rozdělali hamaku, vykoupali
se a povídali si. Začalo na nás doléhat to, co se stalo a čím dál tím víc jsme
přemýšleli o tom, co bude dál se závodem, co asi prožívají organizátoři, a jak
bychom se měli nejlépe zachovat. Měli jsme strašný hlad. Koupili jsme si pizzu.
Na benzínce
jsme si rezignovaně sedli a rozhodli se po dlouhém dni zapnout telefony. Víte,
co znamená slovo „průser?”, věřte, že nevíte, dokud vám nepřijde zpráva od
Jirkovo rodičů, že ve zprávách viděli, co se stalo. Ono když jsou vaši rodiče
celou dobu proti Lowcostrace a potom se stane takováhle tragédie, je to
přilévání vody na jejich mlýn, nebo jak se to říká. A tak rezignovaně sedíme na
benzínce OMV, na hranicích Slovinska a Itálie, a přemýšlíme, co se to vlastně
stalo, a jak s tím naložit. Volám si o radu mojí babičce a voláme našemu takzvanému křenovi, třetí části našeho páru,
Štefince. Dáváme si každý chvilku pro sebe, abychom si v hlavě urovnali
myšlenky, a sepisujeme si, co by bylo nejlepší udělat. Jirka napsal jeden
odstavec, zatímco já jsem jich napsala asi deset, i přesto se hlavní myšlenka
nás dvou shoduje – ze závodu chceme odstoupit. Divíte se, jak se mohl náš názor
během pár hodin takhle změnit? Důvod je úplně jednoduchý. Přestali jsme
přemýšlet pouze sobecky, a začali na věc nahlížet očima ostatních. Za prvé jsme
přestali mít náladu a chuť na veselení se – na buskování, na zpěv, na plnění
výzev. Za druhé – i když tuhle chuť po pár hodinách nebo dnech znovu získáme,
kam budeme videa a fotky nahrávat? Ihned za černobílé příspěvky oznamující
úmrtí? Za třetí – přemýšlíme, jak to asi vidí pořadatelé závodu a snažíme se
vžít do jejich role. Pokud bychom my byli na místě pořadatelů, závod bychom
pravděpodobně zrušili, nebo odložili. Avšak nevidíme do organizace závodu do
hloubky. Závod má spoustu partnerů a sponzorů a možná proto, to bude
komplikované. Řekli jsme si: „Co myslíš, že by od nás chtěl Miky?” – buď by
chtěl, abychom závod dojeli na 100% a ukázali, že v tu myšlenku stále
věříme a byla to jen ošklivá náhoda, anebo abychom odstoupili a ukázali, že jsme
jedna velká komunita lidí. Třeba nechce nikomu nic přikazovat, ale chce, aby nás
to napadlo samotné. Tyto dvě myšlenky se v nás praly. Nakonec jsme se
rozhodli nebýt stádo ovcí a být ti první, kteří otevřeně, upřímně a nahlas
vyjádří svůj názor k této situaci. Rozhodli jsme se prolomit ledy a
veřejně odstoupit ze závodu, a to z morálních důvodů, a věřili jsme, že
tím inspirujeme i ostatní týmy, aby udělali to samé. Pořadatelé nemohou nikoho
nutit, aby závod ukončil, a asi ani nechtěli, proto nám dali na výběr a my jsme
si vybrali. Na FB jsme napsali důvody, kvůli kterým si přejeme ze závodu
odstoupit, a čekali jsme, jak se vyjádří ostatní (minimálně Racepackers).
Z úcty k rodině pozůstalé nám bylo
blbé dělat, jakože nic, a nadále se honit za body. Domů se nám však nechtělo, a
tak jsme rodinu a přátele informovali o tom, že jsme v pořádku a rozhodli se,
udělat si vlastní dovolenou, bez veřejného sdílení.
Sepsat na FB tenhle příspěvek a
vyrovnat se s tím, že můj sen, pro který jsem poslední půl rok žila – vyhrát Lowcostrace 2018 – je
v čudu, dalo psychicky zabrat. Z posledních sil jsme stopli asi
poslední auto, na této benzínce. Je 21.55 a ve 22.00 zavírají. Řidič nás odváží
zpět směrem na Trieste, a tak jsme zase v Itálii. Tak nějak už vlastně
nikam nespěcháme, takže je to fuk. Motáme se ze Slovinska do Itálie dva dny.
Odvoz jsme měli přímo před kemp, ze kterého jsme se však otočili na patě a šli
směrem do vesnice – cestujeme totiž stále lowcost, tak si přece nebudeme platit
kemp.
Noc v hamace byla chladná.
Ráno mě probudí první sluneční paprsky, mimoto taky budík a Jirkovo chrápání.
Utábořili jsme se na fotbalovém hřišti, mezi sloupy jedné z pergol. Buď
nám narostly zadky (spíš mě) anebo jsme na Lowcostweekendu byli vážně opilí,
ale nechápu, jak jsme mohli spát v hamace pro jednoho, ve dvou, a vyspat
se. Tentokrát jsem zmuchlaná jak papír od sekaný a mám pocit, že kdybych si
lehla na zem, udělám líp.
A jéje, zatímco skládáme do
krosny poslední věci, přijíždí auto. Pravděpodobně budeme muset správci hřiště
vysvětlovat, proč jsme sem vlezli dírou v plotě a co tady v 7 ráno
děláme. Konverzace se však omezila na nechápavý pohled a dvě věty: „Hey, we are
really sorry – do you speak english?”, „No”. A tak jsme odešli a začali
stopovat s cedulí HR. Od včerejška se snažíme přejet hranice do
Chorvatska, točíme se v začarovaném kruhu Itálie a Slovinska.
Když
jsme se dostali po dvou hodinách alespoň do nějaké vesnice, tak si kupujeme
kávu a croissant a plánujeme trasu. Chtěli bychom jet do Chorvatska, koupat se
v moři, opalovat se a nic neřešit. Stopování v Itálii ale opravdu
není snadné. Ve Slovinsku je to lepší. A v Chorvatsku je to zase špatné.
Další pravidlo stopaře – Čím víc turistů, tím je to horší pro cestovatele.
Dnešní
den se nese ve znamení vtipných nápadů na ceduli, dnes zabrala nejlépe cedule
coffee, lunch a tak pro změnu píšu HOLIDAY. Nudný nápis HR asi nikoho moc
nezaujal, zatímco teď nám zastavuje pán takřka okamžitě a veze nás až do
Chorvatska do Zadaru. V klimatizovaném autě pouštíme písničky z naší
flashky, odpočíváme a dobíjíme telefony i energii. Konečně nějaký dobrý a
dlouhý stop. Pán je taxikář a řidič uberu, i přesto nás vzal zdarma.
Á,
málem bych zapomněla na vtipnou historku z benzínky. Čistila jsem si
brýle, jelikož jsem trpěla nudou během stopování, a v tom, jak tak mým
zvykem bývá, mi upadly na zem, ostatně, tak jako většina věcí, které vezmu do
ruky. Brýle jsem sebrala a pokračovala ve stopování. „Asi mi něco spadlo do
oka,” pomyslela jsem si a mnula jsem si neustále pravé oko. To je fakt divný,
nic mě tam nebolí a stejně vidím rozmazaně. Dám si kapičky. Strkám si prst pod
brýle a mnu si oko podruhé. Důvod rozmazaného obrazu je jasný, z pravého
oka mi vypadlo sklíčko. Achjo. Klekám na zem a provizorně spravuji brýle, abych
našla Jirku. Relativně to na chvíli drží.
V Zadaru
přijíždíme přímo až před kemp Bořík. Pán nám dává svoji vizitku, prý až budeme
potřebovat někam zase odvést, máme se ozvat. Přemýšlíme nad tím, že si
zaplatíme kemp, ale 7 eur na noc za to, že si natáhneme hamaku mezi stromy? To
si ji mohu natáhnout kdekoliv zdarma, pomyslím si. Dojídáme zbytky svačiny,
kterou jsme si koupili na Slovinsku v supermarketu (houska, paštika a
salám) a zvažujeme, kde se ubytujeme zdarma. Přes rušné turistické resorty
procházíme na pláž. Zatímco ostatní lidé ji opouštějí a balí své lehátka,
ručníky a nafukovací plameňáky, my si rozbalujeme cestovatelské osušky a
skáčeme do moře. Slunce zapadlo, tak využíváme sprchy na pláži zdarma.
Procházíme se po pláži, povídáme si a hledáme vhodné stromy na hamaku. Po
půlnoci usínáme. Jirka v hamace a já na nafukovacím lehátku, které si na
pláži někdo zapomněl. Je tropická noc, nepotřebujeme ani spacák. Spí se mi
krásně, až do páté hodiny ranní, kdy kolem začnou chodit první turisté, nově
příchozí návštěvníci hotelových resortů, pejskaři a běžci. Opouštím
nafukovačku, balím naše věci a sprchujeme se. Tentokrát důkladněji. Holím si i nohy.
Po ranní hygieně na pláži jsme se
rozhodli poprvé vyprat prádlo. Přelézáme zídku do kempu a na toaletách
v kempu pereme. Dvoje ponožky, dvoje kalhotky, dvě trička. Zatímco se
budeme opalovat na pláži, prádlo uschne.
Nakupujeme
v supermarketu ovoce, sušenky, ledový čaj a housky a vydáváme se hledat
ten nejhezčí a nejodlehlejší kousek pláže. „Haha.” V Chorvatsku takový
snad ani neexistuje. Prádlo se suší, my skáčeme do vody, plaveme, opalujeme se,
spinkáme, povídáme si – klasický český pár na letní dovolené. Chybí tomu jen ty
řízky a to, že my nebydlíme v hotelovém komplexu, ale v krosně na
pláži.Po našem relaxačním dni jsem ještě víc rozlámaná než po celodenní
stopování. Z horka mě bolí hlava, kůži mám spálenou, jsem líná a nic se mi
nechce. Okolo páté zjišťujeme, že to vážně asi není nic pro nás a začínáme
nesnášet všechny lidi okolo nás, ať už Čechy, Slováky anebo Němce – zkrátka
všechny zabedněnce, jejichž konverzace musíme na přeplněné pláži poslouchat.
Vydáváme se na
stop. U silnice kousek za kempem jsme chytili auto během půl minuty. Odváží nás
na benzínku na město. Na benzínce strávíme asi 2 hodiny. Zatím možná nejdelší
čekání. Stopujeme s cedulí SPLIT, a tak prohlížíme neustále všechny spzky
aut. Po dlouhých hodinách, když už se pomalu stmívá, nás vyzvedne Chorvat,
který je lodním inženýrem. Opravuje lodě. Veze nás dobrých 3O km na dálnici, na
frekventovanější cestu směrem na Split. Tam se ani nemusíme moc snažit a během
chvilky nás samotné oslovuje pár. Menší bruneta s krátkými vlasy
(učitelka) a třicetiletý týpek. Kluk se snaží zapůsobit angličtinou. Povídáme
si. Jedou až do Černé hory a tak zvažujeme, že bychom jeli také. Oni se však na
noc zastavují ve Splitu, kde ve stanu přespí do rána. Doporučují nám kemp na
přespání, ve kterém budou spát, a my se rozhodneme, ubytovat se v něm také.
Věříme, že s nimi dnes vypijeme nějaké pivo a že nás zítra ráno vezmou
s sebou do Montenegro. Po příjezdu do kempu svačíme, vybalujeme spacáky do
pronajatého stanu a povídáme si. Máme se dnes večer sejít s dalším týmem
(holky, které známe ze Zipline).
Naši stopnutí kamarádi se
s námi příliš bavit nechtějí. Slečna zalezla ihned do stanu, a tak se
snažíme odchytit alespoň kluka a zeptat se, v kolik ráno vstávají a jestli
bychom se mohli přidat. Vlastně jsme si s nimi docela dobře rozuměli, byli
nám věkově blízcí a tak věřím, že by si zpříjemnili cestu a my vlastně také.
Jirka na ně číhá. Vlastně jsem nečekala ani nic jiného než: „Ano, jasně, že se
můžete přidat.. stejně tam máme cestu.” Ale bohužel. Viděli v nás pravděpodobně
nějaký zdroj příjmu, a tak se snažili vycouvat z toho, že stopaře
brát nechtějí, protože dali jízdu na blablacar, ale že se stejně asi nikdo
neozve, takže by nás vzali, když jim to zaplatíme tak, jako blablacar. Nechtěli
moc, chtěli asi 50 KUN za osobu. Avšak – máme další zásadu. Autostop je zdarma.
Pokud za to někdy někomu dáme peníze, už nemůžeme říct, že jsme jeli stopem, přestane
to být to, co to je. Na stopu se nemá platit penězi, oni by nás měli vzít pro
to, že jim máme co povídat a co předat, že si chtějí zpříjemnit dlouhou cestu a
poznat nové lidi, a né vydělat nějakou to stovku… Achjo. Zklamali nás, a tak
s díky odmítáme. Myslíme si, že se jim na blablacar nikdo nepřihlásil, a
že potom měli černé svědomí, že vzali tak fajn dva stopaře a potom najednou po
nich chtěli peníze. Škoda. Avšak, jak vždycky říká Jirka – Nejlepší je
neočekávat vůbec nic.
V kempu to ještě žije. Okolo
jedenácté večer dorazil holky Elfky, které nás zvou na pivo. Pivo nás nic
nestálo, protože nám ho majitel kempu dal zdarma. Sice jsme se ve čtyřech
dělili o dvě piva, ale byly zdarma, a to je skvělé, ne? Povídáme si. Sdílíme
zážitky. A uleháme do našich pronajatých stanů.
Ráno využíváme provizorní
koupelny sestavené z palet a všeho možného, abychom ze sebe udělali
člověka na další cestu. U moře nás to nebaví, a tak se rozhodujeme pokračovat
v cestování. Ráda bych na svůj seznam navštívených zemí přidala něco
nového, a tak se rozhodujeme pro Bosnu a Hercegovinu, Srbsko anebo Černou horu.
Holky nás varují, abychom do Bosny nejezdili, prý se tam vůbec necítily dobře.
No, zkusíme to, přece jenom jsme holka a kluk, tak na nás snad nikdo pískat ani
pokřikovat nebude. Ze Splitu se dostáváme zase velmi těžko, je šílené vedro,
potíme se a schováváme se u silnice do stínů od značek, v tom na nás
zavolá řidič pizzy, a ptá se, kam potřebujeme odvést. Má sice Smarta, ale když
se tam nějak poskládáme, odveze nás alespoň za město na dálniční benzínku.
Souhlas. Poutáme se na přední sedačku ve dvou a krosna zabere zbytek auta.
Ještě, že nemáme dvě. Na benzínce si kupujeme toast a coca colu. Páni, je to
bezva, když si člověk může koupit studené pití, a nemusí chlemtat teplou vodu
z kohoutku. Zkoušíme oslovovat Němce a Rakušany, jež tak trochu považujeme
za své krajany, a tak jakmile se objeví spzka DE nebo A, jeden z nás
startuje a zkouší, kam lidé jedou a jestli náhodou nemají dvě místa volná.
Zajímavé je, že se nám většinou podaří chytit stopa, když se zrovna vůbec
nesnažíme. Seděli jsme oba zády u skla benzinky, o krosnu opřenou ceduli
s nápisem BIH. Nějaký kluk si toho všiml a sám nám nabídl odvoz na dálnici
k hranicím s Bosnou. Byl to sympatický pár. Oba milovali auta a
tuning. Jirka si s nimi pokecal, a já jsem sledovala krajinu za okýnkem.
Vyhodili nás u nájezdu na dálnici, kde se opravdu začali objevovat ukazatele na
Bosnu. Paráda. Během několika minut projelo jen jedno auto, a je naše. Úplně
úžasný stop, na který se vyplatilo počkat. Pán jede až do Bosny, domů, kam se
vrací z práce. Je to stavební inženýr, mluví skvěle anglicky a dokonce i
trochu německy, protože byl v Německu za prací. Má doma tři děti,
nejmladšímu synovi je 10 dní. Je to úžasný, otevřený, milý chlapík, se kterým
si povídáme celou cestu, smějeme se a je to přesně takový ten stop, který vás
dostane zpátky do komfortní zóny, takže se cítíte úplně jako s rodinou na
výletě. Povídáte nenuceně a všechno funguje, jako běžně. Pán se nás ptá, jestli
máme hlad. Vždycky jsem byla skromná a bylo mi blbý, upřímně si říct o to, co
chci. Styděla jsem se vždycky nabídnout si chlebíček na rodinné oslavě, nechat
se od někoho na něco pozvat, zeptat se, kde jsou toalety apod. Cestování bez
peněz mě ale naučilo jednu důležitou věc – Nebát se říct si, to, co chci a co
si myslím. Pokud odpovím, že hlad mám, a pán se rozhodne, dát mi něco
k jídlu, není to přece vnucování ani škemrání. Já jsem si o nic neřekla.
Jenom jsem odpovídala upřímně na otázky, které mi pokládal, nebo? Odpovídám
tedy, že jsme ráno snídali, ale hlad máme. Jakmile řeknete v Bosně, že máte
hlad, dostane hned něco k jídlu. Neexistuje, abyste byli na návštěvě
v Bosně a měli hlad. Pán zastavuje u první pekárny a kupuje nám místní
typické jídlo – Burek. Je to v podstatě teplé listové těsto, do kterého je
zabalený sýr anebo mleté maso. K tomu ještě dva jogurtové nápoje. Vybrala
jsem si ten menší a levnější, ale to mi neprošlo. Pán chce, abych si vzala ten
větší a abych si vzala dva. Jakmile to dojíme, dostáváme ještě další porci.
Páni. Jsem přejedená a bylo to skvělý. Nasedáme zpátky do auta a pokračujeme
v cestě. Pomalu přijíždíme do Posušje. Pán se zajímá o náš způsob
cestování, vyprávíme mu svoje příhody. Asi je mu líto, že by nás už měl
vysazovat, a tak nás ve svém rodném městě ještě zve na kafe. Podotýkám, že se
on ptal nás, jestli máme čas, jít s ním a kávu. No, my času máme spoustu.
Objednáváme si dvě vanilkové ledové kávy. Mňam. A aby toho nebylo málo, pán nás
odváží na úplně luxusní stopovací místo směrem na Mostar a ještě nám
s sebou dává tašku plnou pečiva, abychom neměli cestou do Sarajeva hlad.
Na tento stop a setkání budeme ještě dlouho vzpomínat. Úžasný člověk a úžasné
přivítání do Bosny.
Směrem
na Mostar zvedáme palec a zastavuje nám autobus plný turistů. „Private bus for
you guys”, směje se řidič. Wow, to jsem fakt nečekala. Sedáme si na přední
sedačky, všechny zdravíme a děláme hromadné selfie. V Mostaru doplňujeme
vodu na autobusovém nádraží a děsíme prodavače jízdenek tím, že stopujeme po
Bosně.
Prý máme být opatrní. Oukej. Během pár minut se nám naskytne před očima
vtipná scénka. Babča (cca 65), která sedí ve starém zaprášeném mercedesu,
stažená okýnka, kouří jednu za druhou a volá: „Dony, Dony”, a neustále
popojíždí metr po metru, zatímco se Dony, její pes, né a né vrátit do auta.
Chvíli stojíme na protějším chodníku a smějeme se. Pak Jirka rozhodne, že babče
toho psa do auta naženeme. Já zleva, ty zprava. Otevíráme zadní dveře auta a
voláme: „No šup Dony, do auta Dony.” A tak nás babča odváží alespoň za Mostar,
na jedinou silnici směrem na hlavní město. Na benzínce se k nám nachomýtl
místní opilec, původem z Ukrajiny, který se chtěl seznámit, a tak nám dává
cenné rady, ale naštěstí během pár minut mizí. Stopli jsme si kamion. Jedeme
z Mostaru přímo do Sarajeva. Řidič nám nabízí další jídlo, veze krabici
nějakých sladkých perníčků, a tak si každý alespoň čtyři dáváme. Cesta
Mostar-Sarajevo je nádherná. Opravdu překrásná cesta plná skal, blankytně
modrých jezer a stromů. Úžasná příroda a atmosféra. Po příjezdu na okraj
Sarajeva máme chuť si trochu odpočinout a po dlouhých dnech s lidmi mít
nějaké vlastní soukromí. Cestovat jako pár a nikdy nemít ani chviličku sami pro
sebe je trochu frustrující. Rozhodli jsme se, že si zaplatíme airbnb. Bosna je
úplně super levná. Celý apartmán (ložnice, vlastní koupelna, kuchyňka),
s klimatizací, ledničkou, lahví vína, i fénem stála 500,- na noc. Dojídáme
pečivo, pijeme víno, sprchujeme se, holíme, pereme oblečení a spíme asi 8
hodin, konečně. Ráno nám trvá všechno hrozně dlouho. Sprchujeme se ještě
jednou, snídáme – máme totiž čaj a kávu, a tak si dáváme obojí, balíme a sušíme
prádlo.
Po
procházce Sarajevem si vyzvedáváme krosnu opět u Nedima doma. Krásný rodinný
dům na kopci, hned vedle centra Sarajeva. Ze zahrádky jsme dostali hrušky,
švestky a hroznové víno a ještě nám na cestu natočil ledovou vodu.
V Sarajevu se nám líbilo
moc. Historické centrum je nabité atmosférou věřících, a to jak muslimů, tak
křesťanů. V úzkých uličkách posedávají místní, a turisté si prohlížejí
všemožné zboží. Jídlo je cítit na míle daleko a je výborné a levné. Oběd pro
dva, ze kterého nám praskali pupíky, stál v přepočtu asi 5 EUR. Bohužel je
v Sarajevu také stále živá poválečná atmosféra, většina domů ještě není
opravená a jsou prostřílené fasády většiny domů. Stavby, které se během války
nepovedlo dokončit, chátrají dál. Avšak, tohle město má potenciál. Ještě pár
let a věřím, že se mu povede lépe a lépe. Stačí, aby se turisté nebáli dojet
dál, než na Makarskou.
Stopování do Bělehradu přes Bosnu
a Srbsko, bez dálnice, to bude dlouhý boj. Přesouváme se pěšky několik
kilometrů na hlavní silnici. Zastavuje nám auto asi během hodiny. Mladý kluk,
který neumí moc anglicky. Nejede moc daleko, jenom za město, ale nám to hodně
pomůže. Vyhodil nás na nejlepším místě, na kterém mohl. Ještě jsme ani nezvedli
palec, a už nám staví další auto – prostě Bosna, skvělý. Manželský pár,
pracující na americké ambasádě v Sarajevu. Právě jedou navštívit přátele,
asi 30 km daleko, a tak nás přibírají na cestu. Po cestě se začínají objevovat
ukazatelé na Bělehrad, a tak už asi můžeme říct, kam jedeme. Nebyli jsme si
úplně jistí vztahy mezi Srbskem a Bosnou, a tak jsme si nechtěli hned
v Sarajevu psát na ceduli Srbsko. Pár nás vyhazuje na odstavném plácku
před cedulí Bělehrad, a tak měníme taktiku, a na ceduli píšeme SRB.
V Bosně je autostop populární. V okruhu sto metrů jsou další dva
stopaři. Za války nejezdily autobusy ani vlaky, a tak se lidé do školy a do
práce dostávali jedině stopem. Tak nějak to tady zůstalo populární.
Hudebníci jeli vlastně stejnou
trasu jako my, a ve všech větších městech si na ulici vydělávali hraním. Peníze,
které si vydělali, použijí na festival. Kolem desáté večer přijíždíme na
křižovatku do města, ve kterém nás kluci mají vysadit. Potřebujeme pokračovat
směrem na sever, na město Čačak, zatímco oni jedou na jih, na Guču. Karavan
staví v jedné vesničce, u benzínky, a vybalujeme kempingovou výbavu.
Z karavanu vytáhnou kluci stůl, lehátko a osm židliček. Zvou nás ještě na
večeři. Vaří těstoviny s omáčkou, salát a mají víno i pivo. To se
neodmítá. Italská večeře uprostřed Srbska.
Kolem se motá nějaký děda
v tepláčcích a prohlíží si nás, zatímco telefonuje. Máme trochu strach, že
na nás chce zavolat policii, a tak ho zveme ke stolu a nabízíme mu pivo. Děda
na nás mluví srbsky. My s Jirkou mu docela rozumíme, ale Italové ani
Rakušan fakt ne. Děda odbíhá poprvé a přinese nám chipsy a pivo. Představil se
jako Lazo a pořád nás zve na nějakou zítřejší párty na bazéně. Taky nám
vypráví, jak hraje fotbal a celkově pořád něco vypráví a směje se. Kluci
hrajou, vytahují z obytňáku další nástroje a dělají ve vesnici půlnoční
koncert živé hudby. Každé projíždějící auto mává, směje se a dokonce i
policajti si přijeli poslechnout přídavek. Když šel někdo okolo, tak se
zastavil a poslechl si hudbu. Další místní chlapíci, jdoucí z hospody,
přinesli domácí slivovici, a tak legrace pokračovala do čtvrté ranní. Kolem
třetí jsem tak unavená, že už nemůžu udržet oči. Ujeli jsme s nimi asi 100
km a přitom jsme s nimi strávili půl dne. To je sranda. Ulehám na jednu
postel v karavanu a doufám, že budou hrát a zpívat až do rána, a nebudou
postel potřebovat, ono vlastně, kdo by řídil, kdyby chtěli odjet, když všichni
pili.
Ve čtyři nás někdo budí a
vyhazuje z karavanu, prý pokračují zase na Guču. Jsem úplně rozespalá,
vyndala jsem si čočky, a tak nic nevidím. Během chvilky mají zabalené všechny
židličky i nádobí, a tak je objímám, některé i dvakrát, protože když měli dva
lidi modré tričko, nevěděla jsem, kdo je kdo, a jdeme hledat místo na spaní.
Lehla bych si naprosto kdekoliv, protože jsou Srbové přátelští a místní policie
také, ale horší to bylo se psy. Kolem náměstí pobíhalo asi deset divokých psů,
ze kterých mám strach, a tak by bylo nejlepší se vyspat někde, kam nemůžou.
Hledáme park a stromy. Našli jsme bar, ve kterém se sice svítí, ale nikdo tam
není. Chceme se vyspat na terase baru. Odněkud však slyšíme zakašlání a bojíme
se, že majitel spí nahoře, a tak jdeme hledat dál. Nakonec složíme hlavu ve
starém obchodním centru, které vypadá nepoužívané nebo je v rekonstrukci.
Všude je vrstva prachu. Zavíráme vchodové dveře a uleháme na nejvzdálenější
lavičky. Z patra nad námi se ozývají ťapičky, vrtění ocásky a zrychlený
dech. I přesto, že se psů bojím, tak jsem usnula během minuty. Spala jsem asi
dvě hodiny, které Jirka sotva zamhouřil oko, a pokračovali jsme v cestě
dál.
Ráno je konečně benzínka, u které
jsme strávili noc, otevřená. Snídáme croissant a cappuccino, a s cedulí
Čačak (v azbuce), se vydáváme na stop. Zastavil nám mladý Srb, který jezdí
pracovat na zaoceánské lodě. Teď jede zrovna na víkend za svojí přítelkyní.
Mluvil docela dobře anglicky a měl zajímavou práci, během které hodně cestuje,
a tak nám dost vyprávěl, zatímco nás odvezl do Čačaku. Konečně nadepisujeme na
ceduli Bělehrad a pokračujeme ve stopování. Jsem rozespalá a mrznutá, ráda bych
si někde lehla do trávy a spala. Zkoušíme, jestli nám někdo zastaví. Pán, který
jede na letiště před Bělehrad, nás nabírá. V krámku za městem nám kupuje
chlazenou minerálku a sobě cigarety. Pouštíme písničky, sedám si dozadu a během
chvilky usínám. Spinkala jsem asi půl hodiny, ale bylo to příjemný. Cesta mimo
dálnice trvá dlouho, a tak i přes krátké vzdálenosti, trávíme v autě
spoustu hodin. Pán nás vyhazuje na benzínce pár kilometrů před Bělehradem, kde
dojídáme poslední zbytky svačiny.
Do
Bělehradu nás veze blonďatá paní, která jako malá holka jezdila stopem se
sestrou do školy. Vyhodila nás na úplném začátku města, na první zastávce
autobusu. My však MHD použít nechceme, a tak stopujeme s cedulí – CENTAR.
Mám první negativní zkušenost se stopováním. Ačkoliv stopujeme jako pár,
s cedulí, s batohem, vlajkou a v sportovním oblečení, zastavil u
krajnice nějaký hnusný, tlustý cikán, který si mě spletl s děvkou. Naštvaně
jsem od okénka poodešla a vytvořila další pravidlo – Když to bude chlap, tak se
jdeš ptát ty, Jirko. Cikán na mě ještě troubil, kdybych si to třeba náhodou
rozmyslela, a tak jsem ho musela vyfakovat, aby mu došlo, že nemám zájem.
První
dojem z Bělehradu nám kazí všudypřítomná špína, smrad a to, že se nám chce
na záchod. Snažíme se najít nějaký McDonald, kde trochu načerpáme síly na
prohlídku města. Kolem řeky není nikdo, všude probíhají nějaké stavební práce a
rekonstrukce. V parku v centru jsou samí muži, jsem široko daleko
jediná holka, kromě jedné babči. Na lavičkách je rozvěšené prádlo. Buď tady
žijí bezdomovci, imigranti anebo nějaký vyhnanci, ale nelíbí se mi tady. To, co
jsme na první pohled viděli, vypadá jako město duchů. Konečně jsme našli Mekáč,
ten je všude stejný. Převlékám se, piju ledovou coca colu a hledáme na
internetu, co by mohlo být v Bělehradu hezkého. Problémem v Bosně a
Srbsku je internet, můj tarif funguje pouze v zemích EU, a tak musím po
několika dlouhých letech hledat zase wifi, když potřebuji na internet.
Na
druhý pohled je Bělehrad pěkné, klidné město, které je hodně zelené. Vyšlápli
jsme si na hrad, ze kterého je na řeku i přilehlé parky hezký výhled. Hradby
jsou fotogenické, a kdy se vám povede mít hlavní město na fotkách bez turistů?!
Málokdy. Procházíme se po areálu a směřujeme do centra, kde si chceme zajít na
nějakou večeři. V první restauraci, kde si objednáváme pizzu, nefunguje
platební terminál, a tak odcházíme. Abychom vysvětlili, jak cestujeme. Máme
s sebou 2,500 CZK, které jsme si nevyměnili na žádnou měnu. Poté, co jsme
se závodu odstoupili, jsme začali používat platební kartu, a tak jsme vázáni na
restaurace a obchody, ve kterých se dá platit kartou, abychom nemuseli vybírat
místní měnu. Při platbě kartou je stejně vždy nejlepší kurz a vzhledem
k tomu, jakou rychlostí měníme navštívené země, v nichž jsou různé
měny od marek po dináry, je to nejlepší varianta. Nakonec jsme si objednali
asijské kuře s rýží a zeleninou. Po večeři chceme stopovat dál. Směrem na
Maďarsko.
Stopovat
ve městě je fakt nejhorší, a tak, pokud chcete dojet stopem opravdu daleko,
snažte se velkým městům vyhýbat a nikdy nezajíždějte do centra. Držte se
benzínek, dálnic a hlavních tahů. My jsme pospíchat přestali a já mám města moc
ráda, a tak je to už druhé hlavní město, které jsme navštívili a už podruhé se
nemůžeme dostat ven. Jdeme několik kilometrů podél hlavní silnice směrem na
dálnici, vzdálenou 17 km, zkoušíme za centrem stopovat. Nefunguje to. Na
silnici jsou tři pruhy, a ten nejbližší k nám je určen pro taxíky a
autobusy. Snažíme se před taxíky schovávat, ale jezdí jich tady tolik, že to
nejde, atak jakmile nějaký začne přibržďovat, kroutíme, že ne a ukazujeme
ceduli HU. Nakonec jeden z taxikářů zastavuje. Máváme na něj, že svést
nechceme, aby odjel. On však zaparkuje a vystupuje z auta. „To bude zase
nějakej mamlas,” říká Jirka a jde mu vysvětlit, že jsme stopaři. Taxikář nás
chce kupodivu odvést zdarma, protože pochopil, že potřebujeme na nějakou
benzínku k dálnici, a tak nás nabírá a my se několikrát ujišťujeme, jestli
opravdu „No money.” Má cestu na letiště a jezdí tuhle trasu několikrát denně,
teď je zrovna prázdný, a tak proč by nás nevzal. Jmenuje se Mejiko. Má dvě
dcery. Vysazuje nás na rušné OMV, kde nám zastavuje Broňa.
S Bronislavem
se svezeme pěkný kus cesty, skoro k maďarským hranicím. Jede na víkend
domů z práce. Chce nás odvést co nejdál, na co nejlepší benzínku, a tak
míjí svůj sjezd a zajede si dalších 15 kilometrů, abychom to měli blíž. Nojo,
jenže Broňa zapomněl, že další benzínka je v opačném směru a on už bohužel
musí opravdu sjíždět. No nic. Tma jako v pr – deli, a on nás vyhodil na
dálnici, kde jezdí auta minimálně 130 km/h. To je blázen, opravdu věří tomu, že
nám tady někdo zastaví anebo se nás prostě chtěl jenom zbavit? Protože jsou nám
naše životy drahé, přesouváme se z dálnice pryč, směrem k nájezdu a
jsme odkázáni na auta, která budou z nejbližších vesnic na dálnici
najíždět. Je asi deset večer, takže je na nájezdu jenom jeden celník vybírající
poplatky za průjezd dálnicí, dva toulaví psi a my dva. Nemáme žádné jídlo,
nemáme vodu. No, tak si buď stopneme nějaké auto, které tady zázrakem projede,
ukecáme celníka, aby nás v budce nechal přespat, anebo půjdeme pěšky do
nějaké vesnice. V okolí deseti kilometrů není vůbec nic, jenom dálnice.
Skáču pod kola prvnímu projíždějícímu auto, po 40 minutách vysedávání u
svodidel. Auto nezastavilo. Další projíždí bílá dodávka, má dvě místa, atak buď
teď, nebo nikdy. Stojím za závorou, přímo na silnici. Řidič stahuje okýnko.
Mluvím srbsky, Němce tu nemá nikdo rád, a Američany vlastně taky ne, takže je
nejlepší vždycky ukazovat, že jsem Češka. Český holky a český pivo má rád
každej. Na pánovi je vidět, že stopaře normálně nebere. Možná z nás měl
strach. Chvílí váhá, a potom nás nabírá do auta. Prosíme ho, aby nás odvezl
alespoň na nejbližší benzínku. Nejprve se diví tomu, že cestujeme stopem. Ptá
se, proč to vlastně děláme a jaký to má smysl. Pána obdivuju. Někdo, kdo poprvé
v životě vzal stopaře, a kdo se vlastně setkává s druhem lidí, jako
jsme my, udělal velký krok. Pán jede vyzvednout dodávkou nějaké zboží až do
Rakouska. Převáží nás tak přes Srbsko-maďarské hranice, kde jsou kolony jako
blázen. Zdržení minimálně hodinu. Aaaa. Já už chci vystoupit, chci si kdekoliv,
kde mě nesežerou psi, natáhnout spacák a spinkat. Po probdělé noci máme vážnou
spací krizi. Pán moc nemluví. Občas odpoví na dotaz, který mu položím, ale
jinak se tváří, jakože v autě ani není. Blbý co? Na hranicích se začínají
objevovat romské rodiny, které si „vydělávají” peníze od řidičů, stojících
v kolonách. Mezi stojícími auty pobíhají muži, čistící čelní skla. Na
krajnicích čekají děti i ženy s batolaty. Všude okolo jsou kočárky, jízdní
kola a bordel. Je jich tam několik desítek. Ušmudlají okno, vezmou si peníze a
pobíhají od jedné řady aut k druhé. Pokud někdo nemá zájem o vyčištění
okýnka, tak vzbuzují soucit hladovými dětmi, které tahají s sebou
v náručí jako pytel brambor. Náš řidič je nejen introvertní, ale také
velmi netrpělivý, po pěti minutách čekání přejíždí do pruhu vpravo, který je
určen pro náklaďáky. Ačkoliv se vezeme v dodávce, nějak mu to prochází.
Každých pět minut usínám. Musíme vylézt z auta, ukázat se celníkovi a
dostaneme razítko do pasu. Srbsky se dohaduje s řidičem o tom, proč nabral
stopaře. Oba se bojí, že pašujeme drogy, prý je podezřelé, že máme jenom jeden
batoh, pro dva lidi. Auto projíždí nejprve váhou a poté i rentgenem, a protože
bohužel žádné drogy nemáme (kdybychom měli, tak je dávno sním, abych pořád neusínala),
tak jedeme dál. Řidič jede docela rychle, ale i přesto je každá minuta, kdy
bych neměla usnout, nekonečná. Jirka má podobnou krizi jako já, a tak se nemůžeme
dohodnout, kdo z nás bude vzhůru. Vzájemně se štípeme a snažíme se udržet
konverzaci. Pán staví asi 60 km před Budapeští na benzínce, už ho také bolí
oči. Rozhodneme se vystoupit z auta, poděkovat a ustlat si někde na zemi.
Zítra ráno budeme v cestě pokračovat. Na benzínce je spousta aut a na
trávě spí několik dalších lidí, někdo pod dekou, někdo dokonce ve stanu, a tak
usuzujeme, že také dlouho čekali na hranicích a posunulo to jejich plány na
příjezd do plánované destinace. Cenné věci máme v ledvince a tu si
necháváme na sobě. Vlezeme do spacáku, který jednoduše hodíme na alumatku a pod
hlavu si dáme krosnu. Zouváme si akorát boty a svazuji je ke krosně, snad mi je
nikdo neukradne. Usínáme během minuty a je nám úplně jedno, že kolem projíždění
kolony aut, i že na jedné louce spí další hromada pochybných existencí, pro
které jsme pochybnými existencemi zase my.
Vyspali
jsme se krásně. Ráno vstrkuji hlavu ze spacáku a divím se, jak jsem mohla
usnout na takovém místě, hranice mé komfortní zóny zdají se býti posunuté o
pěkný kus cesty než předešlé roky. No, každou cestou se měním. Balíme spacáky,
hážeme věci do krosny a hledáme záchod. Doufáme, že by na benzínce mohla být
sprcha. Sprcha tam sice je, ale nepoužívaná, jsou v ní naházené nějaké zásoby.
Pravděpodobně jsme vstali zrovna ve stejný čas, jako třicet dalších lidí na
této benzínce, a tak se toalety Shellky na chvíli mění na letní festival, všude
jsou davy lidí, které si chtějí vyčistit zuby, učesat vlasy a umýt alespoň
ruce. Povedlo se mi omýt se vlhčenými ubrousky, nasadit čočky a udělat ze sebe
člověka. Jiřík zatím objednává cappuccino a croissant. Ptáte se, jestli to
snídám i doma? Ne, ale ráda bych. A navíc, na benzínce vločky s mlékem
nemají. Maďarsko je stále levnější než Německo, a možná i než Česko, atak se
nechceme upejpat úplně na lowcost zero. Upejpáme se na lowcost střední třídy.
Po
snídani chytáme z benzínky stop až do centra Budapešti, přímo před náš
objednaný hostel, který jsem cestou v autě našla. Už se nemůžeme dočkat
nějaké sprchy. Pán pracuje jako řidič, a tak soudíme, že kamioňáci a řidiči to
prostě mají v povaze, brát stopaře. V hostelu se vyskytl problém,
naší rezervaci na dnešní den nemají a mají plno. Jirka se ptá, jestli se můžeme
alespoň vysprchovat, a tak z toho těžíme aspoň sprchu zdarma. Po sprše
s námi řeší majitel hostelu, jestli by se nenašlo přece jenom nějaké volné
místo. V Budapešti je zrovna nějaký festival a všechny ostatní hostely i
airbnb jsou úplně plné nebo stojí desetinásobek toho, co normálně. Nevím jak,
ale bydlíme. Sice nemáme soukromý pokoj pro dva, ale dvě postele
v noclehárně pro 6 lidí. Nevadí. Uzamykáme krosnu do skříňky a jdeme do
centra města pěšky. Budapešť je nádherná. Tento rok už jsem tady podruhé.
Procházíme kolem řeky, od velké
tržnice, až k hradu. Od hradu jdeme k parlamentu. V zimě tady
nebylo tolik turistů a vše bylo suché a šedivé, dnes před parlamentem kvete
levandule a tak se na chvíli zastavujeme, čicháme vůni levandulí a povídáme si.
K večeru pokračujeme městem zase zpátky k hostelu a stavíme se na
gyros. Stál asi 400 HUF, což je strašně levný. Víme proč. Nebylo to dobrý.
Snědli jsme to, koupili jsme si v supermarketu cider a za poslední drobné
nakoupili snídani. Výjimečně jsme v Maďarsku disponovali hotovostí, a to
proto, že v hostelu chtěli platbu pouze hotově. Za 10 000 HUFŮ jsme
měli noc pro dva, večeři, snídani a pití.
Mám hrozně ráda, když
s Jiříkem něco společně tvoříme. Ať už jde o úplné maličkosti nebo o
nějakou společnou práci, cokoliv děláme společně, je mnohem zábavnější a lepší.
Na hostelu jsme společně povlékali postel. Tak jsme se u toho nasmáli, že ani
nevím, co je na tom tak vtipného. Možná je to vážně ta společná radost
z maličkostí. Ty drobný chvilky, kdy si uvědomíte, že jste šťastní,
protože jste na všechno dva. Já držím povlečení a hrabu se na druhý konec,
Jiřík má v ruce peřinu a chceme ji společně nacpat dovnitř povlečení. „No,
tak si připrav chňapíky.” Strkám prsty do rohů a chňapíkama přebírám peřinu.
Směju se nahlas výrazu chňapíky a třesu deku dolů do povlaku. Kéž by nás ten
společný humor nikdy nepřešel a smáli jsme se ještě alespoň sto let tak, jako u
chňapíků.
Pravděpodobně byli všichni
návštěvníci na festivalu, protože hostel zel prázdnotou. Šli jsme spát okolo
desáté a společnost nám dělal jen jeden postarší Ind, který pořád svítil.
„Jirkoo, řekni mu něco,” a spala jsem dál.
Předposlední ráno naší cesty jsme
se rozhodli mířit zpět do České republiky. Na hostelu posnídáme okolo sedmé
ranní vycházíme k dálnici. V centru nám stopování příliš nejde. Po
půl hodině měníme místo. Po další hodině strávené na mostě to vzdáváme, jdeme
kus pěšky. Podotýkám, že se tam dalo zastavit úplně v pohodě, už třikrát
tam zastavilo auto, aby někoho nabralo, a nebo vyhodilo, bohužel né nás. Jdeme
asi 5 kilometrů až k nájezdu na dálnici, kde je McDonald, benzinka a
tříproudová silnice. Tak tady to musí jít. Jedna věc je, že v brzkých
ranních hodinách to jde vždycky špatně – a tak další pravidlo stopaře by mohlo
být – Stopujte radši večer, až do půlnoci, a ráno si přispěte, než jít spát
hned, jak se setmí a ráno brzo vstávat. Lidé jsou ráno rozespalí, jedou do
práce, nekoukají kolem sebe a nemají chuť se s někým bavit. Další věc je,
že je neděle. V neděli se nic nedělá. V neděli se chodí všude do
kostela, na setkání s blízkými a neberou se cizí lidi do auta – je čas na
rodinu. Na benzínce za Budapeští jsme strávili další dvě nebo tři hodiny, které
jsme se snažili aktivně stopovat, oslovovat řidiče na benzínce, mávat vlajkou,
zpívat, křičet, nadávat, povídat si, opalovat se, až se nakonec Jirka schoval,
pár aut na mě zatroubilo a zapískalo a za pět minut jsem měla stopnuté auto. Maďar,
který nám zastavil, jede směrem na hranice se Slovenskem. Vyhazuje nás na
benzínce, kde vytahujeme ceduli CZ. Českou vlajku si věsím kolem pasu,
sledujeme spzky a věříme, že dojedeme co nejdřív do Brna, kde se máme sejít
s přáteli z Erasmu. Na benzínce nám trvá stopování dobrých 20 minut,
které se vyplatili. Stopli jsme si německou dodávku, předělanou na obytňák
s koly do terénu. Měl jenom jednu sedačku, a tak Jirka sedí vzadu mezi
ložnicí, kuchyní a záchodem a z repráků mu duní hudba přímo do uší. Týpek
si dodávku přestavěl sám, jezdí s ní na festivaly a různě po světě.
Cestuje sám, a má tam všechno, co potřebuje. Bavíme se německy, atak si můžeme
povídat o všem možném. O cestování, studiu, životu v Česku a Německu, o
hudbě. Pracuje v nějaké firmě, která vyrábí a staví tyhle obrovské
reproduktory. Jede také z Budapeště až do Stuttgartu, a tak nás vyhazuje
v Brně, na první zastávce autobusu. Během cesty nám nabídl chlazenou
fantu.
Přijíždíme do centra města. Máme
sraz u hlavního nádraží s mojí spolubydlící z Německa, s Kiki.
Tak nějak cítím, že jsem zpět v komfortní zóně. Jdeme na frappé, na
smoothie, na pizzu a povídáme si o všem možném, co jsme zažili za těch 14 dní,
co už spolu nebydlíme. Večer se přesouváme k Jiříkovu spolužákovi
Martinovi, který nám připravil luxusní českou večeři a spaní na rozkládacím
gauči, kam bychom se vešli třikrát. Dokonce nám půjčil i čistá spací trička, a
tak se cítíme, jako doma.
Po probuzení nás čeká snídaně do
postele, káva, ranní pokec a vyrážíme na poslední stop.
Brno-Praha. Dneska
budeme mluvit asi už jenom česky. Zrovna jsme si na sebe vzali trička
Lowcostrace, a to proto, že jsou ještě čistá. Tak věříme, že stopneme fajn lidi,
kteří se nás nebudou na nic vyptávat. Po poprasku v pražském metru se
Lowcostrace stal docela oblíbených tématem v médiích, a tak už ten výraz
znají i naše babičky. První stop je luxusní oranžové auto s chlapíkem
jedoucím z fitka, zaveze nás na dálnici, kde nás nabírá obchodní manager,
který prodává stavební materiál, zejména okna a dveře. Má právě teď dovolenou,
a tak byl v Brně něco vyřídit a jede zpět domů, do Meziříčí. Před sjezdem
nás vyhazuje na benzínce, kde chytáme další stop. Asi jeden z nejlepších
stopů vůbec. Majitel IT firmy, který jede do Prahy na nějaké vyšetření.
Vzhledem ke kolonám na D1 jsme s ním strávili docela dost času. Vzal
stopaře asi po deseti letech, prý ho tak nějak něco osvítilo, a i přesto, že
spěchá, chce nám pomoct. Vyprávíme mu o tom, co děláme, a hned nám nabízí svoje
hranolky z McDonald. Sním mu je. Má krásného dvouletého syna Matiase,
ukazuje nám fotky, povídá nám o své práci, rodině, snech. Dobrý stop se pozná
tak, že nemusíme vést hovor neustále my. Pán kladl spoustu zajímavých otázek,
protože mu bylo jasné, že na to, kde spíme a kde jsme byli, se nás ptá každý.
Zajímal se o Lowcostrace, o stopování, o minimalismus a o to, proč cestovat bez
peněz. Byl to zajímavý rozhovor, ze kterého si Mirek určitě něco odnesl, a tak věřím,
že nelituje toho, že vzal stopaře. Třeba si příště na dovolenou do Chorvatska
vezme o pár věcí méně, až mu bude praskat auto ve švech a vzpomene si na nás a
naší jednu krosnu pro dva lidi.
Moc se mi líbí motivovat a
inspirovat ostatní k tomu, aby žili víc minimalisticky, aby neutráceli za
hlouposti, aby neničili planetu. Sama jsem se inspirovala a naučila od
cestovatelů, nomádů a bloggerů z internetu, vyzkoušela si to, a teď mohu
doporučit zase dál lidem, kteří si ode mě něco přečtou nebo se mě na cestování
zeptají. A tak na závěr chvilka konverzace s Mirkem.
„Čím třeba člověk má začít doma,
čeho se zbavit?” Úplně skvělá je brožurka o minimalismu od Krkavčí matky
(Veronika Hurdová), kde jsem se nechala inspirovat já. Nejlepší je začít u
věcí, které opravdu, ale opravdu nepoužíváme. Každý si nejprve řekne: Jo, jenže
já používám všechno. Ok. Kolikrát denně? Týdně? Měsíčně? Začněte ve skříni. To,
co jste neměli víc jak tři měsíce na sobě, vyhodit. To co vám nesedí, nesluší,
není, to, co se vám nelíbí – všechno darovat, vyhodit. Dále šperky, kabelky,
boty. Nechte si od všeho maximálně dvoje nebo troje. Pokračujeme dál. Jak často
používáte lyže, snowboard, kolečkové brusle, lední brusle, … vážně na jedno
použití ročně potřebujete vlastní? Co si to od někoho půjčit anebo sdílet?
Knihy, filmy, CD – vážně to nenajdete na internetu? Vážně čtete jednu knihu
dvakrát? Nebo kolikrát za život? Domácí spotřebiče jako kuchyňský robot, tyčový
mixér, odšťavňovač.. koupili jste to někde v akci, vyhráli v tombole
a nebo jste to strašně moc chtěli, pak jste to třikrát použili a zabírá to
místo v kuchyni, a lapá prach anebo ještě lépe, dali jste to do krabice, a
jednou se to bude hodit, že?
Čím méně věcí, tím více lidí,
lásky, radosti a peněz, které můžete dát do zážitků. Ty se totiž nezkazí, ani
nerozbijí, ani neopotřebují, ty zůstanou na věky věků.
Jsme zpátky v Praze. Naše
cesta je u konce. Ujeli jsme víc než 3000km stopem. Potkali jsme hodně nových a
zajímavých lidí různých profesí, koníčků a zemí. Mluvili jsme anglicky, německy,
česky a ´´slovansky´´. Zase jsme posunuli hranice naší komfortní zóny a zbavili
se některých strachů a předsudků. Poznali jsme další kousek Evropy a další
kousek sami ze sebe.
Komentáře
Okomentovat